Topbanner_Serie_MX_technische_ondersteuning_studio_Bas_van_der_Putten

“Zonder geluid geen feestje”

Al sinds hij klein was, droomde Bas van der Putten ervan ‘iets’ te gaan doen met licht en geluid. Na zijn opleiding afgerond te hebben deed bij een aantal andere werkgevers zijn eerste werkervaring op. Tot hij 13 jaar geleden bij Mansveld aan de slag kon.

Het team heette nog niet Mansveld Expotech, maar hield zich wel bezig met beurzen en evenementen. Hij ging aan de slag als geluidstechnicus bij evenementen die door corporate bedrijven door heel Nederland werden georganiseerd.

Licht en geluid zijn heel verschillende disciplines. En daarnaast heb je ook nog video. Drie disciplines die in een studio-omgeving allemaal de verantwoordelijkheid zijn van verschillende specialisten. In die jaren heeft hij ontdekt dat zijn hart ligt bij geluid. “Waarom ik uiteindelijk meer voel voor geluid dan voor licht? Zonder geluid geen feestje, zeg ik altijd maar. En een goede lichttechnicus heeft een bepaalde creativiteit nodig. Die is bij mij onvoldoende aanwezig.”

Verschuiving van fysiek naar digitaal

Corona heeft impact gehad op de evenementenbranche. Deze kwam helemaal tot stilstand. Geplande werkzaamheden bij Mansveld Expotech vielen in eerste instantie volledig weg. Dit had ook invloed op de dagelijkse werkzaamheden van Bas. De ondersteuning bij live evenementen is nu volledig vervangen door de rol van geluidstechnicus in studio’s door het hele land waar digitale evenementen worden georganiseerd.

“Dit is wat minder uitdagend. Je hebt niet de druk van volle zalen. Niet die spanning van de eerste vijf minuten van dat evenement. Daarin blijkt of alle voorbereidingen die we hebben gedaan, vaak een dag of zelfs dagen werk, het gewenste resultaat opleveren. Je kunt iets afstellen in een grote lege zaal. Maar als daar vervolgens 800 mensen binnen zitten, kan het effect heel anders zijn. Dat is niet het geval in een studio. Er is minder voorbereiding nodig en ook minder te finetunen in die eerste vijf minuten. De basis staat en die is voor iedereen die de studio gebruikt hetzelfde.” 

Rol van geluid tijdens een digitaal evenement

Toch zijn er wel een aantal opties bij hoe een evenement wordt opgezet, die consequenties hebben voor het geluid en wat er geregeld moet worden. Denk aan het aantal en soort microfoons dat nodig is. Of de speakers die nodig zijn om iemand die vanaf een andere locatie in belt voor een gesprek ook in de studio te laten horen aan degene die daar aanwezig is. Wat minder vaak voorkomt is het gebruik van oortjes waarmee je de presentator kunt aansturen tijdens een evenement. “Dit vergt wel een bepaalde vaardigheid, zowel van de presentator als degene die aanstuurt.” geeft Bas aan. Hij neemt deze elementen allemaal voor zijn rekening.

Contact met opdrachtgever

In het voortraject heeft hij eigenlijk geen contact met de opdrachtgever. Dit doen de mensen op kantoor. “Natuurlijk is het wel ooit zo dat er op locatie net voor het evenement blijkt dat de opdrachtgever iets anders in gedachten had dan wat er op dat moment is opgesteld. Zolang we de spullen op locatie hebben waarmee we kunnen voldoen aan de wens van de klant op dat moment, zorgen we ervoor dat het geregeld wordt. En hebben we dat niet bij ons, dan lossen we het op een andere manier op. Waar het dan mis is gegaan, bespreken we achteraf wel. Kalmte bewaren is belangrijk. Als wij rust uitstralen, heeft de opdrachtgever het gevoel dat wij het onder controle hebben en dat het goed komt. En dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste, dat de klant met een goed gevoel weer die studio uit loopt.”

Bijzonder project

Eén van de mooiste projecten van het afgelopen half jaar is de kerstshow die is verzorgd voor Driessen HRM. “Zij wilden aan het einde van het jaar iets bijzonders doen voor hun medewerkers. Daarom is het atrium op kantoor omgebouwd tot studio. We hebben de verlichting en het geluid verzorgd. En ook een podium gebouwd. Zij hadden ook veel energie gestoken in het programma. Er waren elementen a la de kerstshow van Robert ten Brink en een soort van RTL Boulevard desk waar zaken besproken werden.” 

Hoe de medewerkers het hebben ervaren, weet Bas niet. "De opdrachtgevers waren in ieder geval erg tevreden. Er hing een leuke sfeer in de studio. En dat is toch een soort van voelbaar door het scherm heen."

Een laatste tip

Gevraagd naar een tip die Bas aan organisatoren kan geven, zegt hij: “Op het gebied van geluid kan ik niet echt tips geven. Wat we wel vaak zien bij de evenementen die we ondersteunen, is dat een goede voorbereiding zich altijd vertaalt naar een goed lopend evenement. Dus dat wil ik mensen die digitale evenementen gaan organiseren wel graag meegeven. 
Zorg dat je goed voor ogen hebt wat je over wil brengen en wil bereiken. Maak gebruik van sprekers die zich op hun gemak voelen op een podium en voor een camera. Dit is online nog belangrijker dan offline. Focus je op de inhoud en zoek een partner die jouw wensen kan vertalen naar de optimale mix van beeld, licht en geluid. Zij zorgen er dan wel voor dat het uitgevoerd wordt.”