Topbanner_Algemeen_MX_Camera's_studio

Nicole van Wandelen

Nicole van Wandelen

Marketeer

Contact

Tools en tips om je deelnemers te boeien en te binden bij je webinar

Tijd en aandacht is schaars. Tijdens een live evenement de aandacht vasthouden is soms al een uitdaging. Online is het risico dat deelnemers aan je webinar afhaken zeker ook aanwezig. Dus is het zaak om je kijkers te blijven boeien en binden. Gelukkig zijn er ook online een aantal tools die je in kunt zetten om je hierbij te helpen. 

In deze blog ga ik hierop in. En deel ik nog een aantal aanvullende tips waar je rekening mee kunt houden.

Het belang van interactie en de mogelijkheden

Eén van de belangrijkste zaken om deelnemers te betrekken bij je webinar, is interactie. Niets is moeilijker dan een uur alleen maar luisteren en het opnemen van informatie, ook al is het nog zo boeiend. Dus is het zaak deelnemers te blijven prikkelen en daarmee alert te houden. Daarnaast is het ook nog eens zo dat mensen graag een bijdrage leveren. Dus het mes snijdt aan twee kanten: je houdt deelnemers bij de les en ze voelen zich onderdeel van de webinar.

Tools voor interactie

Er zijn twee veelgebruikte tools om interactie tijdens een webinar te bevorderen.

1) Poll

Met een poll leg je deelnemers een vraag voor waarop ze één van 3 of 4 vooraf vastgestelde antwoorden kunnen geven. De verhouding waarin antwoorden worden gegeven wordt direct in een grafiek weergegeven op het scherm. Deze verhouding verandert dus continu, afhankelijk van de antwoorden die gegeven worden. 

De voordelen voor de deelnemer:

  • Antwoorden zijn anoniem.
  • Geven inzicht in je eigen ‘status’ (antwoord) vs de rest van de deelnemers.
  • Geven een direct inzicht in waar nog kansen liggen en wat je aandachtspunten zijn.
  • Er gebeurt wat op het scherm: zodra de antwoorden binnen komen zie je de verhoudingen tussen de verschillende antwoorden veranderen.

De voordelen voor de organisator:

  • Je kunt het inzetten als middel om iets te weten te komen over je product, dienstverlening, imago etc. 

Let op! 
Bij kleine aantallen deelnemers geeft de uitslag richting, maar is het niet zo dat de antwoorden per se representatief zijn voor je hele doelgroep. Zeker als je de deelnemers niet persoonlijk kent dien je voorzichtig te zijn met het verbinden van conclusies en het nemen van beslissingen op basis van een poll.

Denk goed na over de vraag en de antwoorden. Zorg dat de antwoorden elkaar niet ‘overlappen’ en dat er geen ‘gaten’ zitten in de antwoorden.

2) Live chat

Dit biedt deelnemers de mogelijkheid om direct een vraag of opmerking in te sturen via de chatbox in het scherm. Al deze opmerkingen en vragen zijn en blijven zichtbaar voor alle deelnemers.

De voordelen voor de deelnemer:

  • Direct je vraag stellen/ opmerking maken op het moment dat je het bedenkt en direct antwoord krijgen op die vraag.
  • Je kunt zien wat er leeft bij andere deelnemers. Zij hebben misschien vragen waarvan het antwoord ook voor jou interessant kan zijn.

De voordelen voor de organisator:

  • Direct reactie geven op de vraag is mogelijk (via de chat of in de live uitzending).
  • Chat is altijd terug te kijken (zowel tijdens de webinar als achteraf) zodat je ook nog terug kunt kijken of je vragen hebt gemist.

Let op!
Bij veel deelnemers aan je webinar kan de chat ‘exploderen’. Chatberichten komen zo snel achter elkaar binnen dat de vragen uit beeld zijn verdwenen voordat je ze hebt kunnen lezen. In dit soort gevallen kun je moderators inzetten die de vragen bijhouden en beantwoorden. Denk er dus goed over na hoe je deze tool wil gebruiken.

Tips om deelnemers op een andere manier te boeien en binden

Ook zonder de benoemde tools kun je technieken toepassen om je deelnemers te boeien en te binden tijdens een webinar:

  • Varieer in wat je op het scherm laat zien
    • Je presentatie beeldvullend
    • De presentator beeldvullend
    • Split screen: meerdere beelden tegelijkertijd (presentatie en presentator bijvoorbeeld)
    • Varieer in je achtergrond
  • Zorg voor een goede presentatie
    • Deze moet goed leesbaar zijn
    • Beperk de hoeveelheid informatie per sheet
  • Afwisseling in content
    • Integreer ook eens een (korte) video
    • Interview een gast

Hou je deelnemers in gedachten bij het opzetten van je webinar

Het is een open deur en toch kan het niet vaak genoeg gezegd worden… je organiseert een webinar voor je deelnemers, niet voor jezelf. Hou dit in je achterhoofd bij de opzet van je webinar. Denk goed na over welke tools je in wil zetten om je deelnemers te blijven boeien en binden. Maak er geen kermis van, maar kies je interactietools weloverwogen. Zo hou je controle over de interactie en betrek je de deelnemers bij je webinar. 

Meld je aan voor het gratis webinar

Wil je weten wat er komt kijken bij het organiseren van een webinar en praktische, direct toepasbare tips ontvangen? Schrijf je dan in voor ons gratis webinar ‘Organiseer een webinar dat je helpt je doelstellingen te realiseren’.